Når én leverandør er nok
Den danske matprodusenten Flensted har optimalisert innkjøpsoppsettet sitt sammen med Solar.
Å synliggjøre de totale eierkostnadene har bidratt til mer åpenhet og bedre kontroll.
Alt begynte med en telefonsamtale.
Jes Christensen, innkjøpssjef i Flensted, lette etter en leverandør til et nytt prosjekt. Teknisk support hadde behov for å forenkle innkjøpene sine.
– Tidligere pleide vi for eksempel å kjøpe komponenter fra fire forskjellige leverandører. Jeg var overbevist om at vi kunne forenkle det.
I nært samarbeid med Flensted gjorde Solar en transparensanalyse av innkjøpsmønsteret når det gjaldt tekniske komponenter. Det ga Flensted muligheten til å optimalisere innkjøpsoppsettet sitt, for eksempel ved å konsolidere leverandører, forbedre stamdataene og standardisere på produkter og merkevarer.
– Fordelene er opplagt. Vi har kuttet ned på leverandører, ordrer, leveranser og administrasjon, som igjen bidrar til betydelige økonomiske besparelser, sier Jes Christensen.
Det neste steget var å implementere et Inventory management-system, slik at de 15 teknikerne enkelt kan finne varer og komponenter på lager.
– Vi hadde for mange varer på lager og kjøpte produkter når vi trengte noe – selv om vi sannsynligvis allerede hadde det på lager. Vi trengte oversikt, forklarer innkjøpssjefen.
Inventory management-systemet sørger for at Flensted aldri går tom for viktige produkter, fordi det alltid er noen på lager. Systemet er basert på to esker med de samme elementene. Når den første esken er tom, er en ny levering på vei. I mellomtiden kan teknikerne bruke av den neste boksen.
– Nå har vi åpenhet, noe som gjør det lettere for medarbeiderne våre, sier han.
Minimerer nedetid
En annen viktig faktor er at fabrikken kan minimere nedetiden. Ifølge innkjøpssjefen kan et sammenbrudd være svært dyrt; maskinene produserer ikke noe, varene til kundene kan bli forsinket, og matproduksjonen kan måtte kastes på grunn av kort holdbarhet. - Tilgjengelighet og en klar oversikt over lageret er helt avgjørende for å kunne drive en kostnadsoptimalisert virksomhet med maksimal effektivitet og minimale kostnader. Flensted har en klar fremtidig strategi dypt forankret i en totale eierkostnader-tankegang (TCO), som sikrer fortsatt transparens og en struktur for innfasing og utfasing av produkter.
Å ha kontroll på denne måten øker konkurransekraften deres i et konkurranseutsatt marked, forklarer Lars Lange, Head of Food and Beverage i Solar.
Fordelene er opplagt. Vi har kuttet ned på leverandører, ordrer, leveranser og administrasjon, som igjen bidrar til betydelige økonomiske besparelser.Jes Christensen
Reduser totalkostnadene ved innkjøp av produkter og tjenester
Total Cost of Ownership - TCO, bidrar til å redusere totalkostnadene ved innkjøp av produkter og tjenester. Gjennom TCO skreddersyr vi løsninger som optimaliserer driften.
Kontakt oss
Ta kontakt med vårt kundesenter hvis du vil vite mer om vårt sortiment eller hvordan våre konsepter og tjenester kan forenkle din hverdag.
Du kan ringe oss for en uforpliktende prat på tlf 04450, eller sende oss en e-post.